Min blogliste

torsdag den 7. september 2017

Hvad kan bruges på erhvervsskolen

 

undervisningsdag 4

 

Vi snakkede om, hvad der kan bruges af IT på erhvervsskolen. Meget af det viste egner sig nok mest til undervisningsformen i gymnasiet, men i erhvervsskolesammenhæng er der måske den risiko, at vi kommer til at lyde som en flok gamle mænd, der kun kan sige faglige kompetencer, håndværk og håndværk. 

Evaluering
El
ever skal kende målet for at kunne nå målet. Det er en ting evaluering kan bruges til. Evaluering kan også bruges til at ændre egen undervisning. Det er vigtigt, at evalueringen går begge veje.

Hatties vil gerne have, at faglæreren kender sin rolle i elevens hverdag. Læreren påvirker eleverne mere end læreren selv er klar over, dermed er han også med til at motivere eller ubevidst at virke demotiverende. 

Det er vigtigt at være positiv, men ikke lalleglad, for de kan godt kende forskel på overfladisk og velment Feed up.    

Hatties spørgeskema om påvirkningsfaktorer, jf. Synlig Læring (2014 Hattie)

hmm, der skød jeg forbi
 
 


Blooms taksonomi
Det er svært at få elever til at bevæge sig op af Blooms taksonomitrappe. De skal selv stoppe op og reflektere over, hvor de er, og analysere det anvendte inden det går galt. Altså refleksion før gentagelse.  
 
Mindmap  om et undervisningsforløb.
 
 
Før svejs: For at give eleven mulighed for at træffe de valg, det kræver at lave en svejsning.
Under svejs: som erfaren smed kan jeg høre, når svejsningen ikke er god. Jeg fortæller så eleven, hvilken fejl, der kan være og hvordan man kan løse dem. Det giver så eleven en mulighed for næste gang for selv at høre sin svejsning.
Mellem svejsning: hvilken dele af en type svejsning kan jeg bruge i den næste.
Evaluering: hvor eleven fortæller mig, hvor der er sket med hans svejsteknikker, hvad hans ser og hvad jeg ser.
 
IT sider.
 
IT
Der er masser af muligheder for at lave sjov med eleverne, men keep it simple - det skal give mening for at virke.
 
 
 
 
 
 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar